P.J. (Peter) van der Wegen

''Enfin, op mijn 62e dacht ik: wat nu nog? ''

Hallo, mijn naam is Peter van der Wegen. Geboren en getogen in Brabant. Ik woon nu in Achtmaal (onder Zundert) met mijn partner Karin en hond Shima.

Tijdens mijn studie economie ben ik les gaan geven in het beroepsonderwijs (handelsvakken). Na afronding van mijn studie heb ik nog een tijdje lessen economie gegeven. Vanaf 1988 heb ik vervolgens diverse management- en bestuursfuncties gehad in maatschappelijke organisaties. Zo heb ik bij een ROC gewerkt als concerncontroller, bij de Dierenbescherming als manager Financiën, bestuurder bij een welzijnsorganisatie in Rotterdam, concerncontroller bij een gezondheidszorgorganisatie, hoofd bedrijfsvoering bij Vluchtelingenwerk.

Enfin, op mijn 62e dacht ik: wat nu nog?  Wat als ik mijn onderwijsbevoegdheid nu eens combineer met mijn vrijwilligerswerk als taalmaatje bij Vluchtelingenwerk?

NT2-lessen geven. Dat was het antwoord!

Daarom heb ik in 2019 ‘Didactiek Nederlands aan anderstaligen’ aan de Universiteit Antwerpen afgerond. Sindsdien geef ik met veel plezier Nederlands aan een zeer divers samengestelde groep anderstaligen: werknemers van bedrijven, inburgeraars, statushouders….en sinds vorig jaar ook aan cursisten van de Volksuniversiteit Breda.

Ik streef ernaar in mijn lessen zo dicht mogelijk bij het niveau en belevingswereld van mijn cursisten te blijven. En hen zo een aantal stappen in de beheersing van het Nederlands te laten zetten. Zodat zij zich beter kunnen redden in onze samenleving.