Algemene kunstgeschiedenis: deel 2

Kies startdatum

Cursus

Algemene kunstgeschiedenis: deel 2

Ontdek de verrassende anekdotes achter de kunst

Tijdens deze bijeenkomsten krijg je een grondige introductie van alle grote kunststromingen met vooraanstaande vertegenwoordigers van de kunst tussen Verlichting en 1919. De docent laat je op een informatief toegankelijke en interactieve wijze kennis maken met de belangrijke en invloedrijke stijlperioden en hun wezenlijke kenmerken.

De kunstwerken worden ook vanuit de kunstbeschouwing behandeld door middel van representatief beeldmateriaal. Hiermee wordt zowel inzicht gegeven met betrekking tot inhoudelijkheid, gehanteerde technieken, compositie en kleurentheorie.

Deze cursus is opgezet als een introductie in de veelzeggende wereld van de kunst. Ook al verwijzen alle kunstwerken naar hun eigen tijd, vele (bekende) werken zijn tot tijdloze iconen uitgegroeid, omdat ze de kijker van nu nog steeds in zijn ziel weten te raken. Het is een ontdekkingsreis naar de wereld achter het beeld. Deze cursus is een goede inleiding voor andere cursussen en lezingen. In zes colleges passeren de belangrijke stromingen, kunstenaars en kunstwerken de revue. Met deze bagage kun je kunstwerken en de stijlperiodes herkennen en worden jouw museumbezoeken en stedentrips nog boeiender.

Blok 2:

In deze tweede serie van zes lezingen, Kunst tussen verlichting en 1919, komen de volgende stromingen aan bod:

1:   Romantiek en Realisme

2:   Impressionisme en Postimpressionnisme

3:   Symbolisme, Secession en Les Vingt

4:   Kubisme en Expressionisme

5:   Futurisme, Pittura metafysica, Dada en Surrealisme

6:   Suprematisme en de De Stijl

Dinsdag 03/12/2024 - 14:00 uur.
Dinsdag 10/12/2024 - 14:00 uur.
Dinsdag 17/12/2024 - 14:00 uur.
Dinsdag 24/12/2024 - Kerstvakantie
Dinsdag 31/12/2024 - Kerstvakantie
Dinsdag 07/01/2025 - 14:00 uur.
Dinsdag 14/01/2025 - 14:00 uur.
Dinsdag 21/01/2025 - 14:00 uur.

Je kunt gratis parkeren op het parkeerterrein van Avans Hogeschool. De entree is aan de Molengracht (stel je navigatiesysteem in op deze straat). Vanaf de Claudius Prinsenlaan is het de tweede parkeerplaats aan de rechterkant, exact tegenover de ingang van de parkeergarage van het Amphia ziekenhuis.

Houd bij de splitsing naar het parkeerterrein rechts aan en meld je via de bel bij de slagboom. Het noemen van 'Volksuniversiteit' is voldoende om de slagboom te laten openen.

Nieuwe Veste
Molenstraat 6
4811 GS, Breda

Dr. R. (Renske ) Langebeek
"Mijn passie ligt bij kunst ""

BEKIJK MIJN PAGINA >

"En langs het tuinpad van mijn vader"

Wie kent het niet.... maar waar komt dit lied vandaan? en wat heeft het te maken met Deurne? Ga je mee op excursie?

meer informatie click hier ›
AI Artificial intelligence, kennismaking via een lezing en of een cursus

De mens is de baas op aarde: wij kunnen dankzij onze intelligentie andere soorten inzetten in ons belang. Door onze intelligentie te gebruiken is AI uitgevonden. Het is de eerste uitvinding die de potentie heeft om intelligenter te worden dan wij!

Voor meer info click hier ›
Financiële ondersteuning via het Volwassenenfonds sport @ cultuur

Meer info click hier ›